Bedekker WebTv Hungary

Legújabb római utunk során 12 új videót sikerült készítenünk. Ezekből az első a "Miért ne Róma" címet viseli. Amolyan tartalomjegyzék féle ez. Szaknyelven Headline, melynek feladata, hogy  felkeltse az érdeklődést a további tizenegy, az Örök Város legfontosabb látnivalóit bemutató filmjeink iránt. Mondhatnánk, oldalunk alcíme az lehetne, hogy "Róma kezdőknek" hiszen a napjainkban oly divatos három éjszakás rövid túrák alatt ezen ajánlatok a kötelező városnéző túrák megállóinak részét képezik. Akit elvarázsol a mediterrán klíma, múltunk ránk maradt csodás emlékei, az olasz életstílus, azok aztán ha tehetik, újra visszatérnek ide.  Rómát haladóknak a kapcsolódó UtiTipp oldalon, fényképek és kommentárok segítségével  mutatjuk be.

Róma alapterülete másfél ezer négyzetkilométert foglal el Itália területéből. Mint Olaszország  fővárosa, nagyon fiatal. Most tapossa második száz esztendejét. Mondhatni ez az egyik legnépszerűbb  turisztikai célpont a világon. A látogatók száma évente folyamatosan meghaladja a tíz milliót. Ez pedig igazol minden várakozást. Rómát a Tevere folyó szeli át. Szeszélyes  a vize, hol sekély, hajózásra alkalmatlan. Hol hatalmas árvíz szorul a partját övező gátak közé. Egy szigetet fog közre, ez az Isola Tibertina. Róma a hét mindeni által emlegetett hét dombra épült. Ha visszaforgatjuk az idő kerekét, elérkezünk időszámítás előtt 753-ban. Ugyanis a monda szerint ekkor alapította meg Romulus Rómát. A város aranykorát i.e. 31-től számítják.

A Colosseumnál, az előző videóban látott Constantino diadalívénél kell felkapaszkodni a Paltinus dombra és átsétálni a Foro Románo romkertjén. A Palatinus, mint a hét domb egyike, a császárok lakóhelyeként vált ismertté. Paloták, kertek, stadion maradványai között kalandozhatunk e területen.  A közeli  Forum Romanum egykoron egy vásártérként szolgálta a római polgárokat. Jó szolgálatot tesz egy kezelhető útikönyv, mely segíti az eligazodást. Ennek segítségével repülhetünk vissza az i.sz kezdetét követő 100-as évekbe. ha jól tervezzük a sétánkat, akkor a Capitolium dombjához érünk, ami a Piazza Venezia szomszédja. Ennek terveit Michelangeló kszített.  Fő éke a központi terén megcsodálható  Marcus Aurelius lovasszobrának másolata.

Róma áttekinthetetlenül sok öreg és építészeti - történelmi szempontból felbecsülhetetlen értékű öreg templommal büszkélkedhet. Mi a kínálatból három, számunkra is fontosat emeltünk ki. Ahová minden Rómát felfedező turista igyekszik eljutni, az a Pantheon. Építtetője Hadrianus császár volt, aki több mit tizennyolc évszázaddal ezelőtt adta ki erre vonatkozó utasítását.  A kupola egykoron felül nyitott volt, és átmérője 43 méter. Különleges élményt nyújt a Santa Prassede emlékét őrző, IX századból származó templom. Ott is az egy Euroért bevilágítható eredetei mozaikokkal díszített kápolna. A Santa Maria Maggiore nevét viselő tér felőli homlokzata 1676-ban készült el. Érdekessége a negyven  ötödik századból való oszlopokkal övezte belső tere.

Utazási tanácsok:

Utazni Rómába,  ünnep az utazások ünnepnapjai  között is. Bátran ajánljuk az utat gépkocsival. Budapesttől picivel több a leküzdendő táv 1200 kilométernél. Van aki ezt egy szusszra vezeti le, de ha nem rohanunk, érdemes egy megállót beiktatnunk. Rómába megítélésünk szerint persze csak akkor érdemes elautózni, ha a városlátogatás egy északi, vagy déli körút része. A navigációs berendezés megléte tájékozódásunk fontos kelléke. Hiszen Rómában elég a forgalomra figyelni, így aztán elkél a segítség. Fontos dolog, hogy olyan szállodát válasszunk, melyhez garantáltan tartozik garázs, mert ennek hiánya pokollá teheti az autós életét. Jó megoldásnak tűnhet, aki a római Szent István házban foglal (jó előre) szobát. www.szih-roma.com  Itt minden vendéget nagy szeretettel fogadnak, tiszták a szobák, jó a reggeli. A nagy kertben van parkolási lehetőség, így aztán a közvetlen autóbusz járatokkal, ha nem is rövid utazással, de bejuthatunk a város centrumába. Mi két, legutóbbi utazásunk alkalmával a Termini pályaudvar közvetlen környékén foglaltunk szállodai szobát. Nem bántuk meg. Az alacsonyabb kategóriás hotelek szobái ugyan parányiak, de tiszták, a saját fürdőszobák is kifogástalanok voltak. E városrész tele van szállodával. Tehát aki igényli, talál magasabb kategóriás hotelt is. A közeli főpályaudvarra érkezik a vonat a Fiumicino repülőtérről, és innen és a kisebb, főleg fapadosok által használt Ciampino légikikötőkből is ide jönnek a közvetlen különjárati autóbuszok.  A Ciampino a városhoz közelebb van, innen és ide meglepően gyors volt a transzferünk. A taxik oldalán fix árral hirdetik a reptéri utakat, értelemszerűen a Ciampino viszonylat az olcsóbb. Négy személy esetén már nem sokkal kevesebb, mint a négy buszjegy ára. Ezek megvásárlása a helyszínem olcsóbb mint elővételben, és akkor meg van az az előnyünk, hogy választhatunk a busztársaságok között is. Rómában mostanában sok kritika éri a tömegközlekedést. Ezt mi is megtapasztaltuk. A járműveket az utasok tűrőképességének a végső határáig töltik fel. Ezért azokra sokat kell a megállókban várakozni. van, hogy több metrót, buszt is el kell engedni, anélkül, hogy felszállhatnánk azokra. A főpolgármester a bírálatokra azt ígérte a minap, sok új autóbuszt állítanak forgalomba a közeljövőbe. Meg kétszáz szemetes alkalmazottat, akik  megtisztítják a kosztól a város utcáit. Így legyen! Akinek rövid az ideje, azoknak érdemes a hop on, hop off  járatok valamelyikére jegyet váltani. Van egy, két, három napos bérlet. Azonban azt tanácsoljuk, a tolakodó szórólap osztogató emberektől gyűjtsük be a társaságok ajánlatait. Alapos áttanulmányozás után válasszuk ki ami útirányban, a meglátogatott helyek tekintetében, és árukban megfelel. De őszintén ehhez azt is hozzá kell tenni, hogy a végállomásaikon láttunk olyan buszra váró tömeget, hogy attól elmegy a potenciális utaskedve az egésztől. Aki valamilyen múzeumokba szóló kedvezményre jogosító igazolvánnyal rendelkezik,  azoknak érdemes közlekedési bérletet vásárolni. Van egy, három napos és egy hetes is. Ennek az a nagy előnye, hogy a legkisebb távolságra (ha jön a busz) érdemes felszállni. Így kímélhetjük egyre fogyatkozó energiánkat. Szerezzünk egy ingyenes közlekedési térképet. Ez nekünk csak a harmadik napunkon sikerült. Aki kicsit is jártas a tömegközlekedés rejtelmeinek a megfejtésében, az nagyon rövid idő alatt tisztába jöhet a járatok logikájával. Mi kihasználva a bérleteinket, no nem csúcsidőben, de szoktunk céltalanul is csavarogni, bejárva egy izgalmasabb buszos útvonalat. Ez a mi Hop on, hop off megoldásunk. Pompás szórakozás. Ha tehát elértünk Rómába, van egy elfogadható szállásunk, megváltottuk a menetjegyünket, akkor következik a programjaink megtervezése. A legfontosabbakról szólunk videós oldalunkon, bővebben pedig az ÚtiTipp - Róma oldalon. Aki nem ismeri a várost mint a tenyerét, annak egy “igazi” utcanév mutatós térkép megvásárlása kötelező. Persze csak annak, aki nem az okostelefonjának térkép aplikációjával tájékozódik. Sokan bolyonganak Róma utcáin - terein, mereven bámulva a mobiljuk képernyőjét. Én is úgy hallottam a rádióban, gyorsan ki is próbáltam az ingyenes “Here” nevű aplikációt, mely névnek csak magyarul más a jelentése. Ez egy off line térkép, tehát nem kell hozzá internet kapcsolat. Jól működik, megszerettem. Ajánlom másoknak is.   Rómában nagyon vastagon fog a vendéglősök ceruzája. Az utóbbi években, más országokkal összehasonlítva is igencsak felmentek az árak. A szállodákhoz közeli Termini pályaudvaron számtalan presszó kínál elfogadható árú reggelit. De az emeleti önkiszolgáló éttermet is kipróbáltuk. Igazán jóízű ételeket kaptunk, és nem is zsebeltek ki minket. Apropó, zsebesek. Róma híres a zsebtolvajairól. akik valószínűleg nem is rómaiak. Nekem a metrón, a mozgólépcsőn egy mögöttem csókolózó fiatal pár férfi tagja kezdett kotorászni a zsebemben. Nem sok sikerrel. A kijáratnál visszanézve,  megálltak, és zavarukban egy térképet kezdtek nézegetni. Jó trükk ez, mert a meglopott, ide már nem tud visszamenni a tolvajhoz! A sikeres akciókról sokat olvashatunk bizonyos honlapokon. Főleg néhány Terminiről induló és oda érkező, állandóan zsúfolt járat hirhedt ilyen szempontból. Tehát előzzük meg a bajt, legyünk nagyon óvatosak. A felsorolt negatívumok egyáltalán nem vegyék el a kedvüket, hogy ellátogassanak Európa egyik, ha nem a legizgalmasabb városába. Akik a körutazás megszervezése mellett döntenek, oldalainkon számtalan jó ötlettel találkozhatnak. Sorolhatom: északon Velence, Verona, a Dolomitok vidéke. Szerelmünk  Toscana. Ahol a jellegzetes képeslapok fotóinak látványa csak ősszel köszön úgy ránk. Elámultunk Elba szigetétől. Szeptemberben már olcsóbbak az itteni árak. Aztán Campania. Pompei emlékei, Amalfi, Positano, no és a szigetek királynéja Capri. A kilencvenes évek elején jártunk Sziciliában is. Sajnos akkor még nem készítettünk videós tudósításokat. De terveinkben szerepel, hogy visszatérünk erre a szigetre, és kameránkkal térképezzük fel pompás tájait. Olaszországban egyre többen beszélnek angolul, főleg ott, ahol a helybéliek találkoznak a turistákkal. De aki beszéli a nyelvüket, annak jó igazán!

A Piazza Navona a jelenleg felújítás alatt álló Fontana di Trevi helyettesítője. Azért is, mert szökőkútjaiba dobálják aprópénzeiket, kik hisznek e mágia visszatérést segítő erejében. Ezen igencsak látványosra sikeredett tér X. Ince pápának köszönheti megszületését. Ezt megelőzően itt az időszámításunkat követő első században egy atlétikai stadion jelölte ki a későbbi tér határai. Akit érdekel az Örök Város és a Piazza navona építészeti fejlődése, javasoljuk, hogy látogassa meg a tér sarkán álló Museo di Róma állandó tárlatát. Itt számos szép festményt csodálhat meg a régmúlt időket dokumentálva. A téren ma három szökőkút csobog. Középen Bernin alkotása a Fontana Quattro Fiumi.

Az Angyalvár, a Rómát átszelő folyó a Tevere partján áll. Az előző videóban fel-feltűnik egy magasban futó folyosó, melynek feladata volt baj esetén a biztonságba ide menekíteni a pápát. Nos, az Angyalvár látogatható, erről is az ÚtiTippek oldalon mutatunk részleteket. A Tevere folyóról szóltunk már, ennek belvárost övező rakpartján végigsétálni szinte kötelező. Úgy időzítsük ezt, hogy alkonyat tájt érkezzünk a Trasteveréhez. Ami, mondhatnánk így is, Róma vigalmi negyede. Azt nem állítjuk, hogy feltétlenül itt fogyasszuk el a vacsoránkat. Mi két alkalommal sem voltunk elragadtatva sem a kiszolgálástól, sem az ételek minőségétől. Keressünk inkább egy eldugott helyen  lévő éttermet, melyet láthatóan a helybéliek is szeretettel látogatnak.

A Campo dei Fiori magyarul a Virágmező. Nos majdnem szó szerint is vehető, mert piaci napokon sok itt a virágárus, no meg mindenféle más kereskedő népség. A tér közepén áll Giordano Bruno bronzba öntött szobra. ma már csak emlékeznek a hajdanán itt dolgozó kurtizánokra, no meg az embereket izgalomba hozó kivégzésekre. Róma egyik emblematikus turisztikai látnivalója a Spanyol lépcső, a Scalinata di Spagna. Nevét a közeli nagykövetségről kapta. Úgy ütemezzük a programunkat, hogy maradjon idő arra, hogy a többi helybélihez és turistához hasonlóan leüljünk egy fél órára. Nézelődjünk, esetleg elnyaljunk egy fantasztikus olasz fagyit. A lépcső a Trinitá dei Monti templomhoz vezet. (Ottjártunkkor tatarozták!)

A Pincio hegy és főleg az ide felvezető út Róma egyik legelegánsabb része. A Villa Boghese és az ott működő galéria bemutatásával még tartozunk, ugyanis oda jegyet csak elővételben lehet szerezni. Tehát aki feltétlenül be akar jutni a múzeumba, első útja ennek pénztárához vezessen. Nagy eséllyel pár nappal későbbre tud is jegyet vásárolni. A közeli Villa Medici kertjében vezetett sétákhoz is tanácsos helyet foglalnunk. Ha itt járunk, menjünk ki a Piazza  del Popolo feletti erkélyhez. Innen csodálatos a kilátás Rómára és a Vatikánra.  Közben figyeljük sz itt önfeleden szórakozó helybéliek és turisták népes forgatagát, az kialakított parkok üdítő látványát. A Pincio hegyre legegyszerűbben a 116-os busszal jutunk fel, például a Tritone megállóból.

A Vatikánváros, a Citta del Vaticano fő látnivalói a Szent Péter-bazilika megtekintése és egy nagyobb lélegzetű,  sokaknak fárasztó látogatás a vatikáni múzeumegyüttesben. Ennek során ne akarjunk maximalisták lenni.  Válasszuk ki azokat a legfontosabb látnivalókat, melyeket megnézünk. Készüljünk fel a sorban állásra, ha tehetjük foglaljunk előre jegyet magunknak. Akinek kevés az ideje, az is iktasson be egy nappali és egy esti  látogatást a bazilika előtti, televíziós közvetítésekből oly ismert  térre. Hiszen az napszakonként arcát mutatja a látogatóinak. Itt minden Bramante és Michelangelo tervezési zsenialitásáról hoz üzenetet a mai korban élők számára. Többek között a száz esztendeig tartó építkezés alatt változó stílusokról.

Róma utcáit, tereit járva feltűnően sok egyiptomi oszlopra és obeliszkre bukkanunk. Az oszlopokon nincsenek faragványok, míg az obeliszkeken igen. Az oszlopoknak mitológiai a jelentésük. Talán életfák, mások szerint a világokat összekötő tengely. De napszimbólumok is egyben. Az obeliszkek gazdagon díszítettek. A neve görögből fordítva "kis tű"-t jelent. Az obeliszkek rendre felfelé keskenyülnek. És jellegzetes csúcsban végződnek. Anyaguk gránit, melyet Asszuán mellett bányásztak. Erről megnézheti helyszíni tudósításunkat (Click), melyet egy félbemaradt obeliszkről készítettünk a Nílus partján.  Egy adattár szerint ma kilenc a fennmaradt oszlopok, és  tizenhárom  az obeliszkek száma Rómában. Egy obeliszket visszaszállítottak Etiópiába.

Vissza a Bedekker WebTv Hungary nyitó oldalára!

A Bedekker WebTv Hungary előállítója és kiadója a BTTV Műsorgyártó Alkotóközösség