Bedekker WebTv Hungary

Az elmúlt évtizedekben igyekezetünk megismerni Olaszország legszebb tájait, városait. Elautóztunk Szicíliába, többször jártunk Rómában,  Velencében,  filmet forgattunk a Garda tónál, Veronában, és a Dolomitokban.  Legutóbb régi vágyunk teljesült: ismét autóval nekivágtunk, hogy felfedezzük Toscanat. A csodálatos vidékét, városait: Arezzót,  Firenzét, Pisát, Luccát, Sienát, Volterrát. Képzeletben tartsanak velünk  ezeken a csodálatos itáliai kirándulásunkon!  Első kisfilmünkben szeretnék egy összefoglalót  adni arról, hogy miként látta a kamerám azt a bizonyos világhírű toscan tájat. Az egy hét alatt természetesen nem járhattunk mindenhol, de a bedekkerünk ajánlása alapján talán a legfontosabb helyeken igen.

Arezzoban most járunk második alkalommal. Az Il Pino megtekintésével elszaladt az idő. Elkésünk, ami előfordul az ilyen videós túrákon. Mérgesek is vagyunk ezért magunkra! A délelőtti napsütés után befelhősödött az ég és ráadásul  a főtéren is egy közelgő ünnep miatt sátorerőt állítottak a derék taliánok.  Tehát nem ez a legalkalmasabb pillanat, hogy megörökítsük e bájos város legelőnyösebb arcát. majd legközelebb! Arrezzo a zászlók és a címerpajzsok gazdag változatosságával lepi meg látogatóit. Sétáljunk fel a dombon épült Piazza Grande nevű térre. Nyaranta itt lovagi tornát is rendeznek. Mi ugyan nem forgathattunk a San Fracesco templomban, de reneszánsz  freskóiért ide feltétlenül be kell látogatnunk. Arezzo fantasztikus!

Firenze az Arno folyó két partján elterülő város, melynek panorámáját először a Piazzale Michelangelo  dombtetői kilátójáról érdemes áttekinteni. Itt ingyenes a parkolás, és a Hop on hop off busszal kényelmesen és olcsón barangolhatjuk be a várost. Mi is így tetünk. Első programként elvegyültünk  a tömegben a  város jelképnek is számító hídján, a Ponte Vecchion. A Piazza della Signoria a város főtere, ami egyben csodálatos szobrok nagy szabadtéri múzeuma. Közöttük a talán legtöbbet fotózott  akt és férfiassága: Dávid, Michelangelo mester művének másolata. No és fontos megnézni a Virágos Szűzanya székesegyházat, a Duomo, mellette a Keresztelőtemplomot, a keletre néző Paradicsom kapujával együtt. Hajrá Firenze!

Lucca  történelmi belvárosa a megőrzött városfalon (ami bejárható, akár kerékpárral is) belül látogatható. Keressük fel San Martino Duomot, homlokzata 1204 óta viseli a pisai román stílusjegyeket.  A San Michele-templom környéke népszerű találkozóhelye a városiaknak. Pillantsunk be a Palazzo Pfanner kertjébe, emlékezzünk az itt született és dolgozó Puccini zeneszerzőre. Hogy aztán ellátogassunk Lucca legérdekesebb helyére az Anfiteatro Romanohoz.  Azaz csak a formáját őrző, házakkal körülépített emlékéhez. Mint e tájon a legtöbb település történelmi magja, néhány óra alatt gyalogszerrel bejárható. Többre egy körúton nincs is igazán idő. Ha szerencsénk van, akkor ezen pillanatokban is megérinthet minket a hely varázsa!

Pisa még számunkra  (többszöri látogatásunk után is) felfedezendő hely maradt. Hiszen, mint annyian mások, mi is a Csodák terére igyekeztünk. Jelzik is mindenfelé a Torre Pendente-t, azaz a ferde tornyot. De ha nem jó irányból érkezünk (mint mi) akkor nem is olyan könnyű rátalálni.  Úgy mondják 1173-ban az építésének kezdetén kezdett el dőlni. Hogy aztán feljebb más magasságú tornyokkal kompenzálják a hibát. Azt jósolják, hogy a sok újkori igyekezet ellenére is a torony, talán nem is oly sokára, össze fog dőlni. Ebben le legyen igazuk a jósoknak! Ezért támasztja a tornyot sok fényképezkedő turista is! A szomszéd, az elmaradhatatlan Duomo, és a mellé külön épített keresztelőtemplom környéke egy igazi piknikellő hely, a turisták  nagy gyönyörűségére.

Előtanulmányaink alapján egy dologban biztosak voltunk. Ez pedig nem volt más mint San Gimignano városka meglátogatása. Közelítve a településhez, a  kanyargó toscan autóúton egyszer csak hirtelen bukkant fel sziluettje.  Innen a távolból is összetéveszthetetlenül mutatta magát nekünk és más érkezőnek is. A tájat őrző,  egykori hetven lakó toronyból mára tizenhárom maradt fenn csupán. Ezek dacolnak az idővel. Az egy - egy közösséghez tartozó építmények védelmi célt szolgáltak. Egymással versengtek, hogy ki tud magasabbra építkezni, hiszen ez előnyt jelentett a háborúskodás idején. San Gimignano ezen zord építmények alatt és között fekvő hangulatos utcáival, tereivel üzleteivel és kávézóival örvendezteti meg azt, aki ellátogat ide.

Siena egy dombtetőre épített város. Az autóparkolóból jól tervezett mozgólépcső viszi a látogatót az óvárosba. A más helyekre  is jellemző  szűk után érkezünk el ide jövetelünk egyik céljához az Il Campohoz, azaz a kagyló formájú térhez. Ennek fő ékessége a Palazzo Pubblico, az önkormányzat székhelye. Harangtornya 102 méter magas, ez az olasz második helyezett. Itt szokás a földre telepedni. Mi is így tettünk és megkóstoltuk a helyi fagylaltkülönlegességeket. Aztán picit távolabb felkerestük a város másik nevezetességét. A Székesegyház díszes homlokzatával is kiérdemli látogatói figyelmünket. A programunkat úgy tervezzük, hogy maradjon legalább egy óránk, hogy csak úgy szabadon járkáljunk Siena belvárosában.

Volterra, így mondják, Itália egyik legrégebbi települése. Időszámításunk előtt az etruszkok laktak itt, az akkori neve  Velathri volt. A mai turista több irányból kapaszkodhat fel az 500 méteres magasságú dombtetőre. A sok autós látogató miatt délelőtt nehezebb parkolóhelyet találni. A hangulatos óváros azonban megéri a fáradalmakat. Aki teheti,  kóstolja meg a finom, felszolgálás előtt kicsit megmelegített csokitortát, ilyet máshol már hiába kerestünk. De ismerőseink nagy bánatára, ők meg sem találták a javasolt kávézót. Önök legyenek kitartóbbak!  A fő parkoló mellett látható a Teatro Romano, Toscana egyik legjobb állapotú  római színháza. Ezt a látványosságot érdemes madártávlatból is jól szemügyre venni.

Útban Toscana felé,  2012. május

Vissza a Bedekker WebTv Hungary nyitó oldalára!

A Bedekker WebTv Hungary előállítója és kiadója a BTTV Műsorgyártó Alkotóközösség