Zakopane a Tátra lengyelországi oldalának a fővárosa. A tengerszint felett megközelítően ezer méter magasan fekszik. Ez a  térség többségét jelentő gorálok büszkesége. 1578-ban, az egyébként krakkói Wawelben eltemetett királyunk Báthori István adta meg számos privilégiumát. Az 1800-as évek közepén egy varsói orvos fedezte fel a klíma gyógyító hatását, első ideküldött betegei révén kezdődött itt a gyógyturizmus, indult fejlődésnek az addigi kis falu. Ma Zakopane egy nyüzsgő központú turista és sí célpont. Keresztül szeli a Kosciuszko sétáló utca, ahol a számtalan kiváló étterem, kávéház várja a megfáradt idegent. Feltétlenül szánjunk egy-két órát a közeli Tátra múzeum felfedezésére, érdekes dolgokat tudhatunk meg az itt élőkről és a táj titkairól.

Zakopanei tartózkodásunk elengedhetetlen programja a Gubalowka meglátogatása. Ide egy Svájcban gyártott sikló repíti fel és le a turistákat. A két végállomás között 300 méter a szintkülönbség, amit néhány perc alatt küzd le, az ellentétes irányban mozgó két szerelvény. A Gubalowka csúcsa 1125 méterre emelkedik a tenger szintjétől. Kilépve a sikló felső végállomásából, egy fantasztikus panoráma tárul elénk. A látogatásunkat érdemes délutánra időzíteni, ugyanis ekkor süti meg a Tátra, ősztől tavaszig havas csúcsait a nap. Várjuk ki ezt a pillanatot. Egy nagyon jól megrajzolt térkép segít a látvány értelmezésében. A tengeri plázsok élményét a lábunk alá terített homok, a kényelmes és ingyenes nyugágyak idézik.

Ezzel a kirándulással nagyon megjártuk! Szó szerint is értendő ez. Ugyanis egy régi kiadású bedekkerben azt olvastuk, hogy az autóbuszok végállomásától a tó könnyű sétával másfél kilométerre fekszik. Csak, hogy közben az eltelt évtizedek alatt megváltoztak a szabályok, így az alsó végállomástól már csak a lovaskocsik fuvarozhatják a kényelmes turistákat. Mint oly sokan, mi is gyalog vágtunk neki a több órás gyaloglást igénylő, egyébként nagyon nagy élményt jelentő szakasznak. Ha ennek a változásnak ismeretében tervezzük a kirándulást, akkor biztos befizetünk, a nem olcsó, ám komfortos kocsikázásra. Mint ahogy tettük ezt lefelé menet. A Morskie Oko egy tengerszem, 1393 méter magasan fekszik. Mélysége 51 méter. A térség fő látványosságainak egyike.

Krakkó a rendszerváltás előtti fiatalok számára a szabadság elérhető szimbólumaként vált egy gyakori úti céllá. Ma a nemzetközi turizmus egyik kedvelt célpontja. Az Óváros és a Nagypiactéren igazi a nyelvek kavalkádja. Itt az év 365 napján nagy a forgalom. Ez a Rynek, a gazdag polgár- és iskolaváros központja. Méreteit tekintve kétszer kétszáz méteres. Melynek kerületén műemlék épületek, közepén pedig a lebontástól megkímélt Posztócsarnok áll. A tér fő látnivalója a Mária-templom, mely a lengyel gótika egyik remeke. A két, különböző tornya, az építő testvérek viszályának mementója. Az innen nyíló utcák egyikének végén áll a Flórián kapu, ma művészeti kirakodó vásár színhelye. Egykor ide érkeztek díszvendégek és indultak a Wawel irányába.

A Jagelló Egyetem hajdani központja a az ulica Jagiellonska felőli bejáratán keresztül látogatható. A hét napján egyszer ingyenesen. Alapítására 1364-ben Nagy Kázmér adott utasítást. A mintát több európai város oktatási intézménye szolgáltatta. Az előbb már említett Jadwiga, magyar nevén Hedvig királyné az 1400-as években az eladott ékszerei árát adományozta, hogy megvásárolják ezt a telket és építsék fel a gótikus épületet. A felfedező sétánkra az első emeleti múzeumban  kerül sor. Aki végigsétál a díszes szobákon, termeken, megidézheti a hajdani élet minden szépségét. Bemutatják az egyetem hagyományait, felidézik a híres professzorainak és hírnevet szerzett diákjainak alakját. Az egyik tárlóban feltűnik a krakkói születésű Polanski Oscar-díja is.

A  Wawel, királyi székhely, sok magyar vonatkozással. A 25 méter magas domb alatt a Visztula folyó vesz egy hirtelen kanyart, egyik oldalról nyújtva a tökéletes védelmet. A történészek szerint sok hasonlóságot mutat az egykori budai várral. Az épület együttes jelenlétéra számtalan tornya már messziről hívogatja a szép számmal érkező látogatókat. A különféle látnivalókhoz egyenként kell jegyet váltanunk. A beléptethetők száma korlátozott. Főbb látnivalók a Székesegyház, ahol csak kapkodhatjuk a fejünket a magyar kötődések miatt. Itt van az 1586-ban elhunyt  Báthori István királyunk sírja is. Sok a nemzeti szalagunkkal díszített koszorú I. Lajos lánya, Jadwiga királynő sírján is. A Királyi palota reneszánsz árkádsora alatt, több kiállítás bejárata nyílik.

Wieliczka sóbányájának meglátogatását egy esetleges esős napra tervezzük. Ehhez mindössze 12 kilométert kell autóznunk Krakkótól, de járnak ide menetrendszerű buszok is. Megnyitásakor a XIII. században a  só hihetetlen kincsnek számított. A “nagyüzemű” termelést Magyarországról érkezett bányászokkal kezdte meg Szemérmes Boleszláv, aki IV. Béla király lányát, Kingát vette el feleségül. Több legenda is idézi ennek emlékét. A bánya bejárása, az induláskori lépcsőjárást kivéve, kényelmes és két órát vesz igénybe. Sok híresség nyomában járunk, Goethe, Balzac is járt itt a tárnákban. Ennek a fő szenzációja a Kinga kápolna, ahol a csillárokat is sókristályokból fűzték össze. Egyébként napjainkban a bánya egy rész asztmaszanatóriumként  hasznosul.

Vissza a Bedekker WebTv Hungary nyitó oldalára!

A Bedekker WebTv Hungary előállítója és kiadója a BTTV Műsorgyártó Alkotóközösség

© 2012

Minden jog fenntartva!

Folytatjuk....

Útleírás hamarosan!

Útban Zakopane felé, a kötelező megállónk Tátra Lomnic. Itt, ha tehetjük, a vasúti restiben ebédelünk, ahol remek a konyha.

Zakopaneban a Stara Polana hostelben kaptunk szállást. Tiszta, olcsó és békebeli hangulatot áraszt.

Pár perces sétára laktunk a centrumtól, útközben megcsodáltuk a Tátra havas csúcsait.

Egy nap esett, akkor ellátogattunk a zakopanei Tátra múzeumba. Sok dolgot tanultunk az itt élő nép, a gorálok életéről, a táj növény és élővilágáról.

Több éttermet is kipróbáltunk, de a sétáló utca elején álló “Öreg gazda” nevű tetszett a legjobban. Aki még nem kapatos, az  bemászva a szánkókból kialakított asztalokhoz, kóstolhatja a helyi ételkülönlegességeket.

A központ közelében található egy érdekes látnivaló. Egy faház!

Jaj, bocsánat! A fent fotót fordítva másoltam ide. A gravitáció diadalaként mutatják be ezt az építményt. Öt percet lehet bent tartózkodni, mert szédülés fogja el a látogatót.

A krakkói Perla Hotel nagyon jó választásnak tűnt. Közel van a várost elkerülő sztrádához, ide fut be Zakopaneból  az E77-es főút is. Mi egy rövid helyi busz és kényelmes villamos utazással mentünk be a belvárosba. Ahol persze rengeteg fizetős parkolóhely is várja a kényelmesebbeket.

Krakkó belvárosi éttermei kicsit  drágábbak. Ám felfedeztünk a Főpiactér szomszédságában egy fantasztikus, nekünk nagyon megtetsző lehetőséget.

A sok finomságból kedvére válogathat az éhes vándor, majd súly szerint fizet a kasszánál.